joi, 12 aprilie 2007

Despre alegeri

Imi dau seama tot mai mult ca viata mea e o serie de alegeri pe care le am de facut zilnic. Dumnezeu imi pune in fata mereu binele si raul, binecuvantarea si blestemul. Raul si blestemul nu sunt asa... cu coarne si copite, sau hidoase de sa nu te uiti la ele. Nu,nu,nu. Am invatat asta. Raul de cele mai putine ori apare ca in filmele horror. El apare atractiv, dulce, BUN chiar, de luat in seama. Scopul Diavolului nu este sa ma ucida si gata, sau sa ma bage in sperieti. El mai degraba ar vrea sa ma distruga intr-un mod lent, si la final sa ma ia cu el in infern. Yep, sounds scary. Asa este de fapt. Nici binele nu striga la mine, nu ma trage de urechi, nu ma ia de maini, nu ma impinge de la spate. El asteapta sa fie ALES. Dumnezeu insusi zice: iti pun inainte binele si raul, binecuvantarea si blestemul, moartea si viata. Apoi zice: ALEGE binele, binecuvantarea, viata, ca sa traiesti.. si sa traiesti bine. Acum ca sa fii capabil de ALEGERI POTRIVITE, iti trebuie intelepciune. Cartea Proverbe din Biblie zice despre intelepciune:

"Înţelepciunea strigă pe uliţe, îşi înalţă glasul în pieţe:

strigă unde e zarva mai mare; la porţi, în cetate, îşi spune cuvintele ei:

,,Pînă cînd veţi iubi prostia, proştilor? Pînă cînd le va plăcea batjocoritorilor batjocura, şi vor urî nebunii ştiinţa?"

sau:

"Nu strigă înţelepciunea, şi nu-şi înalţă priceperea glasul?
Ea se aşează sus pe înălţimi, afară pe drum, la răspîntii,
şi strigă lîngă porţi, la intrarea cetăţii, la intrarea porţilor:
,,Oamenilor, către voi strig, şi spre fiii oamenilor se îndreaptă glasul meu.
Învăţaţi-vă minte, proştilor, şi înţelepţiţi-vă nebunilor!
Asculaţi, căci am lucruri mari de spus, şi buzele mi se deschid ca să înveţe pe alţii ce este drept.
Căci gura mea vesteşte adevărul, şi buzele mele urăsc minciuna!"

Exista o chemare a intelepciunii pe care multi oameni azi se fac ca nu o aud. Ea e destul de dura, si te pune sa recunosti cate ceva despre incapacitatea ta de a te descurca singur. Intelepciunea, in conceptia Biblica, a avut intotdeauna a face cu morala. Si inceputul intelepciunii, zice Solomon, este TEAMA DE DUMNEZEU. Ce pacat ca ratam inceputul de multe ori si construim fara temelie. Vrem sa fim intelepti dar fara sa il respectam pe Dumnezeu.
Viata este o suma de alegeri, bune sau rele pe care le facem. Intelepciunea este aceea ce ma ajuta:
"Iată începutul înţelepciunii: dobîndeşte înţelepciunea, şi cu tot ce ai, dobîndeşte priceperea.
Înalţă -o, şi ea te va înălţa; ea va fi slava ta, dacă o vei îmbrăţişa.
Ea îţi va pune pe cap o cunună plăcută, te va împodobi cu o strălucită cunună împărătească.
Ascultă, fiule, primeşte cuvintele mele, şi anii vieţii tale se vor înmulţi.
Eu îţi arăt calea înţelepciunii, te povăţuiesc pe cărările neprihănirii.
Cînd vei umbla, pasul nu-ţi va fi stînjenit; şi cînd vei alerga, nu te vei poticni.
Ţine învăţătura, n'o lăsa din mînă; păstrează -o, căci ea este viaţa ta."

Emil Cioran spunea ca viata este o suma de ocazii pierdute. Eu as completa... si de ocazii castigate. Poate am pierdut ieri o ocazie de a alege bine. Dar azi voi alege bine, pentru ca ma tem de Dumnezeu.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Postari mai vechi